lördag 8 mars 2014

Nu ska ni få höra om husen på brickan.

Ni vet husen på illustrationen till brickan, det finns historier kring dem. En del är fantasihus, en del är inspirerade av hus i allmänhet andra är modifierade och några är hus som fastnat hos mig precis som de är.

1. Det här huset har jag fått min inspiration ifrån Ytterjärna och området vid  Kulturhuset. Det är den stora eurytmisalen som stått modell för den här byggnaden.
2. Vattentornet i Järna.
3. Inspirerad av Överjärna kyrka eller vilken annan svensk kyrka som helst.
4. Det här huset är inspirerat av Danske Banks övre våning på Norrmalmstorg i Stockholm där jag mötte morgonljuset med min första kopp kaffe innan dagen drog igång.
5. Huset där jag bor nu, fast ändå inte.
6. Bildmuseet Umeå. Kärlek vid första ögonkastet, långvarig kärlek vid första smekningen av fasaden.
7.  Plattan, Sergels torg Stockholm. Vem älskar inte Plattan liksom?
8. Ulldalsskolan Järna där jag gick på lågstadiet. (numer Mariaskolan)
9. Gamla brandstationen Järna som inte alls ser ut så men det är min känsla av huset jag misstänker att min hjärna satt ihop det med Konserthuset i Ytterjärna.

Det är hus som följt med mig från min uppväxt i Ytterjärna via Stockholm till Umeå. Vilka hus finns i ditt hjärta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar