tisdag 8 april 2014

Om namnet PUNKSLÖJD

Namnet till mina alster och denna sida kom till 2010 när jag gick min textilutbildning. Vi hade precis gjort klart vår första kjol och enligt sed visade vi upp våra alster för klassen och berättade vad vi tänkt. 
Jag berättade om det tyget i kjolen som var en gammal 70-talsgardin, glest vävd i nån typ av syntet som lyste i den vackraste orange. Om dragkedjan som jag sprättat från en trasig barnjacka för att den var så snygg, dragkedjan alltså. Jag förklarade för klassen hur viktigt jag tycker att det är att vi tar av det vi redan istället för att köpa nya tyger bara för att. Vidare berättade jag hur jag inte alls lyssnat på min lärare hur jag skulle göra mönstret utan istället gjort lite "på känn" och hur bra det blev. Jag tyckte liksom inte att det var så viktigt med att det skulle vara så perfekt och rakt hela tiden, utan att det skulle vara roligt och att jag ville leka och prova mig fram. Då utbrast en av mina klasskamrater:
-Men! Den där kjolen är ju värsta PUNKSLÖJD!
Så var det sagt och så var det gjort. Punkslöjd var född.
Kjolen finns på bild här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar