tisdag 8 september 2015

Maria Öqvist Öhman

Foto från Marias hemsida Jag blommar
 
Andra ut i min presentation av de fantastiska kvinnor jag mött under mina intervjuer är Maria. Det var det mötet som jag var mest pirrig inför eftersom jag haft Maria som förebild och följt hennes blogg Jag blommar  samt läst om henne i böcker och så.  Ja, och sen var det den långa bussresan också. Vanligtvis tar jag mig fram med cykel så alla resor med andra fordon blir väldigt spännande.
Maria är konsthantverkare som skapar både bruksföremål och konstverk och hennes verksamhet rymmer även workshops och föreläsningar. Maria har alltid varit kreativ och skapat, hennes arbete drivs av lust och glädje vilket resulterat i en mängd verk och produkter samt två olika konstnärskollektiv. Ett i Ratan med en sommarbutik och den senaste i Piteå där Maria tillsammans med sina nio kollektivkollegor driver butiken Rabarber där de turas om att arbeta och marknadsföra varann.
Jag känner igen mig i det, jag har också varit med och startat upp ett konstnärskollektiv, vårt största projekt är Pilgatans Kulturmarknad som är på lördagen i andra helgen i september varje år och inte ens i närheten av att driva en butik, fast ändå. Jag känner också igen mig i att skapa i alla möjliga olika material, kärleken till återbruk och med respekt för materialen och den där viljan att ta hand om så mycket som det bara går, hållbarhet. Det är vackert på något vis. 
Ett exempel på återbruk och respekt för materialet är ett avlångt litet block som Maria gör som blev till endast på grund av att det blev pappersremsor över när hon gjorde anteckningsböcker. Hon syr också små figurer, Räddisar av spilltyger som skymtas på bilden här ovan.  Arbetet sker mycket efter listor och lust, vad som behövs påfyllning av till butiken och leverantörer eller vad hon känner för att lägga handen på just för dagen. Det blir är organisk växelverkan som ger en behaglig arbetsmiljö som verkligen gick att känna av bara genom att vara i den fantastiska ateljén där allt skapande sker.
Under mitt besök tog vi en lunchpaus och Maria bjöd på den mest fantastiska tomatsoppa jag ätit i hennes mysiga kök. Tyvärr blev jag så uppslukad att jag glömde fota hela härligheten, istället bjuder vi, jag och Maria på receptet.

Marias Tomatsoppa.
 4 pers.

Du behöver:

2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
En näve valfria örter ex oregano eller basilika
En klick smör
Ca 0,5 -1 dl vitt vin eller vitt matlagningsvin
2 burkar krossade tomater
Buljongtärning
Några dl grädde
En gnutta honung

Gör så här:

Fräs hackad gul lök/vitlök och örter i smör. Häll på vinet så att det riktigt fräser till. Häll sedan på tomater, Buljongtärning och honung. Låt puttra. Sedan i med grädde och koka vidare. Krydda med svartpeppar och salt. Mixa den halvslät om du vill. Servera med mozarellaost i bitar som får smälta i tallriken med varm soppa.

Samaskens, jag lovar!

Vill ni veta mer om Maria finns hennes hemsida här och vill ni läsa resultatet av intervjun hittar ni det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar